16. juni 2023

Kristian Karlson får priser for forskning i sociologisk metode

Pris

Lektor Kristian Bernt Karlson er blevet hædret med to priser fra American Sociological Association for sine bidrag til kvantitativ sociologisk forskning og metodologi. Hans egne studier fokuserer på ulighed og social mobilitet, men betydningen af de metodiske bidrag rækker længere.

Kristian Karlson. Foto: KU

Kristian Bernt Karlson er modtager af hele to priser inden for sociologisk metodologi, som American Sociological Association's Section on Sociological Methodology (ASA) netop har uddelt.

Mest fremtrædende er Leo Goodman-prisen, der gives for udvikling eller innovativ brug af sociologisk metodologi blandt forskere, som har afsluttet deres ph.d. inden for de seneste 15 år.

Kristian Karlson får prisen for sit arbejde med ’logistisk regression’, der kan hjælpe forskere med at identificere mekanismer bag sociale fænomener inden for den kvantitative sociologiske forskning. ASA fremhæver her, at hans arbejde har hjulpet med at "rejse vigtige spørgsmål inden for ulighedsforskningen".

Derudover modtager han sammen med Richard Breen fra Oxford University og Anders Holm fra Western University 2023-udgaven af ASA’s Innovation Award, der hædrer væsentlige innovative bidrag til sociologisk metodologi.

De tre forskere får prisen for udviklingen af den såkaldte ’Karlson-Holm-Breen-approach’. En metode, der hjælper forskere med at vurdere betydningen af enkeltfaktorer på tværs af statistiske modeller og på standardiseret vis. Metoden er efterfølgende blevet meget udbredt, ikke kun i sociologisk forskning, men også i forskningen inden for sundhed og økonomi.

"Kendetegnende for alle Karlsons bidrag er omhyggelighed ved modellering og udvikling af forskningsdesign, der sikrer pålidelighed i forhold til hans estimater og konklusioner," skriver ASA.

Selv er Kristian Karlson taknemmelig for anerkendelserne:

"Jeg er dybt beæret. Jeg har altid været meget motiveret af at udvikle og anvende nye metoder til at besvare centrale og væsentlige spørgsmål inden for sociologien. Disse priser gør mig kun endnu mere motiveret til at fortsætte mit arbejde på området."

Kristian Karlson
Lektor