18. august 2022

Sociologi er klar med ny fælles ambition for inklusion og diversitet

Organisationskultur

På Sociologisk Institut er der nu enighed om, hvordan det skal være at arbejde og studere på instituttet fremover. Det sker som led i Projekt Dignity, der har fokus på at skabe større inklusion og diversitet på tværs af hele Det Samfundsvidenskabelige Fakultet.

Studerende på CSS
Studerende på CSS. Foto: Sara Galbiati

En åben og inkluderende kultur. Gennemsigtige strukturer for organisation og ledelse. Et mangfoldigt og respektfuldt arbejdsmiljø. Det er ambitionen for, hvordan man som ansat og studerende skal opleve Sociologisk Institut fremover.

Ambitionen er med sine tilhørende fokuspunkter resultatet af en række fælles workshops og møder i løbet af foråret og sommeren 2022. Her har instituttets medarbejdere og ansatte diskuteret, hvordan man kunne sikre større inklusion og diversitet som led i Projekt Dignity (se boks).

Ambitionen består af tre temaer, hver med en række konkrete fokuspunkter, som man vil arbejde videre med: For at sikre en åben og inkluderende kultur vil man for eksempel skabe sociale rum, hvor man kan mødes uformelt på tværs – både med kolleger og studerende/undervisere. For at skabe gennemsigtige strukturer for organisation og ledelse vil man arbejde med at udvikle og understøtte PI’ens rolle som projekt- og personaleleder. Og for at sikre et mangfoldigt og respektfuldt arbejdsmiljø er en af prioriteterne at udvikle mødekulturen på instituttet.

Sammen med ambitionen, som her kan læses i sin helhed, er der også produceret et omfattende idékatalog.

Instituttet vil nu arbejde videre med både fokuspunkter og de konkrete ideer, så man i løbet af efteråret kan få ambitionen implementeret og synliggjort i dagligdagen blandt ansatte og studerende.

Benedikte Brincker
Institutleder, Sociologisk Institut