Færdigheder og forventninger

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningfagfællebedømt

Standard

Færdigheder og forventninger. / Bingley, Paul; Karlson, Kristian Bernt; Martino, Alessandro.

15-åriges hverdagsliv og udfordringer. red. / Mai Heide Ottosen. SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, 2012. s. 217-242.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningfagfællebedømt

Harvard

Bingley, P, Karlson, KB & Martino, A 2012, Færdigheder og forventninger. i MH Ottosen (red.), 15-åriges hverdagsliv og udfordringer. SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, s. 217-242. <http://www.sfi.dk/rapportoplysninger-4681.aspx?Action=1&NewsId=3606&PID=9267>

APA

Bingley, P., Karlson, K. B., & Martino, A. (2012). Færdigheder og forventninger. I M. H. Ottosen (red.), 15-åriges hverdagsliv og udfordringer (s. 217-242). http://www.sfi.dk/rapportoplysninger-4681.aspx?Action=1&NewsId=3606&PID=9267

Vancouver

Bingley P, Karlson KB, Martino A. Færdigheder og forventninger. I Ottosen MH, red., 15-åriges hverdagsliv og udfordringer. SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd. 2012. s. 217-242

Author

Bingley, Paul ; Karlson, Kristian Bernt ; Martino, Alessandro. / Færdigheder og forventninger. 15-åriges hverdagsliv og udfordringer. red. / Mai Heide Ottosen. SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, 2012. s. 217-242

Bibtex

@inbook{a09c6f736e044774acf3a1a7a6e655bc,
title = "F{\ae}rdigheder og forventninger",
abstract = "Paul Bingley, Kristian B. Karlson og Allessandro Martinello er forfatterholdet bag kapitel 9 om unges f{\ae}rdigheder og forventninger. De tager afs{\ae}t i uddannelsesforskningen, som l{\ae}nge har vist, at unges kognitive f{\ae}rdigheder, personlighedstr{\ae}k, risikovillighed og uddannelsesforventninger har betydning for deres uddannelsesvalg. Forfatterne afrapporterer sammenh{\ae}nge mellem disse fire subjektive karakteristika og de 15-{\aa}rige unges sociale baggrund og k{\o}n. Overordnet tegner der sig et m{\o}nster, der stemmer overens med resultater fra tidligere forskning. I sammenligning med unge af lavt uddannede for{\ae}ldre har unge af h{\o}jtuddannede for{\ae}ldre h{\o}jere kognitive f{\ae}rdigheder, er mere udadvendte, mere godmodige, mere samvittighedsfulde, mere bekymrede, mere {\aa}bne og mere risikovillige, og de har markant h{\o}jere uddannelsesforventninger. I sammenligning med piger har drenge h{\o}jere kognitive f{\ae}rdigheder, er mindre samvittighedsfulde, mindre bekymrede, mindre {\aa}bne, mere risikovillige, og f{\ae}rre forventer at f{\aa} en videreg{\aa}ende uddannelse. Kapitlet beskriver endvidere de indbyrdes sammenh{\ae}nge mellem de fire m{\aa}l samt sammenh{\ae}ngene med de unges m{\o}dres kognitive f{\ae}rdigheder og personlighedstr{\ae}k. Kapitlet vurderer ogs{\aa}, om de unges forventninger til uddannelse m{\o}der de strategiske m{\aa}l, som regeringen har opstillet i dens 2020-plan.",
author = "Paul Bingley and Karlson, {Kristian Bernt} and Alessandro Martino",
year = "2012",
month = oct,
day = "2",
language = "Dansk",
isbn = "978-87-7119-130-1",
pages = "217--242",
editor = "Ottosen, {Mai Heide}",
booktitle = "15-{\aa}riges hverdagsliv og udfordringer",

}

RIS

TY - CHAP

T1 - Færdigheder og forventninger

AU - Bingley, Paul

AU - Karlson, Kristian Bernt

AU - Martino, Alessandro

PY - 2012/10/2

Y1 - 2012/10/2

N2 - Paul Bingley, Kristian B. Karlson og Allessandro Martinello er forfatterholdet bag kapitel 9 om unges færdigheder og forventninger. De tager afsæt i uddannelsesforskningen, som længe har vist, at unges kognitive færdigheder, personlighedstræk, risikovillighed og uddannelsesforventninger har betydning for deres uddannelsesvalg. Forfatterne afrapporterer sammenhænge mellem disse fire subjektive karakteristika og de 15-årige unges sociale baggrund og køn. Overordnet tegner der sig et mønster, der stemmer overens med resultater fra tidligere forskning. I sammenligning med unge af lavt uddannede forældre har unge af højtuddannede forældre højere kognitive færdigheder, er mere udadvendte, mere godmodige, mere samvittighedsfulde, mere bekymrede, mere åbne og mere risikovillige, og de har markant højere uddannelsesforventninger. I sammenligning med piger har drenge højere kognitive færdigheder, er mindre samvittighedsfulde, mindre bekymrede, mindre åbne, mere risikovillige, og færre forventer at få en videregående uddannelse. Kapitlet beskriver endvidere de indbyrdes sammenhænge mellem de fire mål samt sammenhængene med de unges mødres kognitive færdigheder og personlighedstræk. Kapitlet vurderer også, om de unges forventninger til uddannelse møder de strategiske mål, som regeringen har opstillet i dens 2020-plan.

AB - Paul Bingley, Kristian B. Karlson og Allessandro Martinello er forfatterholdet bag kapitel 9 om unges færdigheder og forventninger. De tager afsæt i uddannelsesforskningen, som længe har vist, at unges kognitive færdigheder, personlighedstræk, risikovillighed og uddannelsesforventninger har betydning for deres uddannelsesvalg. Forfatterne afrapporterer sammenhænge mellem disse fire subjektive karakteristika og de 15-årige unges sociale baggrund og køn. Overordnet tegner der sig et mønster, der stemmer overens med resultater fra tidligere forskning. I sammenligning med unge af lavt uddannede forældre har unge af højtuddannede forældre højere kognitive færdigheder, er mere udadvendte, mere godmodige, mere samvittighedsfulde, mere bekymrede, mere åbne og mere risikovillige, og de har markant højere uddannelsesforventninger. I sammenligning med piger har drenge højere kognitive færdigheder, er mindre samvittighedsfulde, mindre bekymrede, mindre åbne, mere risikovillige, og færre forventer at få en videregående uddannelse. Kapitlet beskriver endvidere de indbyrdes sammenhænge mellem de fire mål samt sammenhængene med de unges mødres kognitive færdigheder og personlighedstræk. Kapitlet vurderer også, om de unges forventninger til uddannelse møder de strategiske mål, som regeringen har opstillet i dens 2020-plan.

M3 - Bidrag til bog/antologi

SN - 978-87-7119-130-1

SP - 217

EP - 242

BT - 15-åriges hverdagsliv og udfordringer

A2 - Ottosen, Mai Heide

CY - SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd

ER -

ID: 68078737