EcoUnions – Fagbevægelsens rolle i den grønne omstilling

Projektet EcoUnions undersøger, hvordan danske og britiske fagforeninger navigerer i dilemmaet mellem at beskytte miljøet og beskytte de arbejdspladser, der findes inden for de forurenende industrier.

Illustration: Iron & Earth/Luke Brookes

EcoUnions er et komparativt, tværfagligt og multimetodologisk projekt, der vil: (a) undersøge og sammenligne fagforeningernes tilgange til den grønne omstilling i Danmark og England, b) udforske, hvordan organisatoriske og institutionelle dynamikker påvirker fagforeningernes handlinger, og (c) fastslå, hvilken rolle fagforeninger spiller i den offentlige debat om overgangen til en lav-emissionsøkonomi.

I teoretisk øjemed sigter EcoUnions efter at udvikle en analytisk ramme, der kan guide fremtidige empiriske undersøgelser og muliggøre en helhedsforståelse af de tre forbundne nøglearenaer, hvori fagforeninger navigerer ovennævnte dilemma: intern fagforeningsstrategi, udformning af klimapolitik og den offentlig debat.

For at opnå dette, anvendes en interdisciplinær tilgang, der kombinerer arbejdsmarkedssociologi med miljøsociologi og det nye tværgående forskningsområde for miljø- og arbejdsmarkedsstudier.

Sociologisk Institut udgør et unikt forskningsmiljø, der passer til Eco-Unions-projektets interdisciplinære karakter, da det både huser Forskningscenter for Arbejdsmarkeds- og Organisationsstudier (FAOS), Copenhagen Center for Social Data Science (SODAS) og Centre for Sustainability and Society (SUSY).

Kontakt Marie Curie-stipendiat Torsten Geelan, hvis du har spørgsmål til projektet. Du kan finde ham på Twitter her,

Forskere/gruppemedlemmer

Interne

Navn Titel Telefon E-mail
Søg i Navn Søg i Titel Søg i Telefon
Torsten Geelan Marie Curie stipendiat +4535321112 E-mail

Støttet af

EcoUnions – Fagbevægelsens rolle i den grønne omstilling har modtaget en bevilling fra  Marie Skłodowska-Curie Fellowship under den Europæiske Union.

Projekt: EcoUnions – Fagbevægelsens rolle i den grønne omstilling
Periode:  September 2021 - September 2024