Folkeskolelærernes arbejdstid og partssamarbejdet

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskningfagfællebedømt

Standard

Folkeskolelærernes arbejdstid og partssamarbejdet. / Hansen, Nana Wesley.

FAOS, Sociologisk Institut, Københavns Universitet, 2017. 52 s. (FAOS Forskningsnotat; Nr. 158).

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskningfagfællebedømt

Harvard

Hansen, NW 2017, Folkeskolelærernes arbejdstid og partssamarbejdet. FAOS Forskningsnotat, nr. 158, FAOS, Sociologisk Institut, Københavns Universitet. <https://faos.ku.dk/publikationer/forskningsnotater/fnotater-2017/Fnotat_158_-_Folkeskolel_rernes_arbejdstid_og_partssamarbejdet.pdf>

APA

Hansen, N. W. (2017). Folkeskolelærernes arbejdstid og partssamarbejdet. FAOS Forskningsnotat Nr. 158 https://faos.ku.dk/publikationer/forskningsnotater/fnotater-2017/Fnotat_158_-_Folkeskolel_rernes_arbejdstid_og_partssamarbejdet.pdf

Vancouver

Hansen NW. Folkeskolelærernes arbejdstid og partssamarbejdet. FAOS, Sociologisk Institut, Københavns Universitet, 2017. 52 s. (FAOS Forskningsnotat; Nr. 158).

Author

Hansen, Nana Wesley. / Folkeskolelærernes arbejdstid og partssamarbejdet. FAOS, Sociologisk Institut, Københavns Universitet, 2017. 52 s. (FAOS Forskningsnotat; Nr. 158).

Bibtex

@book{8e7327e3c30548b19c8ed53eaaba8f33,
title = "Folkeskolel{\ae}rernes arbejdstid og partssamarbejdet",
abstract = "L{\ae}rerne mistede alle eksisterende arbejdstidsaftaler ved lovindgrebet i 2013, men det var fortsat muligt, at lave lokale tilpasninger ift. de nye regler. I denne rapport analyseres udviklingen i lokale aftaler om arbejdstid p{\aa} folkeskoleomr{\aa}det for skole{\aa}rene 2014/15 og 2015/16. Overordnet er der tale om tre forskellige typer aftalepapirer: Lokalaftaler, f{\ae}lles forst{\aa}elser og administrationsgrundlag. S{\ae}rligt {\textquoteright}f{\ae}lles forst{\aa}elser{\textquoteright} er popul{\ae}re og signalerer, at man vil samarbejde, men ikke traditionelle lokale aftaler. Det er overvejene byr{\aa}dene, som definerer typen. Mere fleksibilitet i den fulde tilstedev{\ae}relse optager skoleledelser og tillidsrepr{\ae}sentanter og man ser fx flere flekstidsaftaler over tid. Rapporten indeholder ogs{\aa} en kvalitativ analyse af partsrelationen i to kommuner og to skoler f{\o}r og efter l{\ae}rerkonflikten i 2013. Analysen viser, at partsrelationen mellem lokale fagforeningsrepr{\ae}sentanter og de lokale ledelser er yderst sejlivet og brugbar ogs{\aa} efter en st{\o}rre konflikt. ",
author = "Hansen, {Nana Wesley}",
year = "2017",
month = oct,
day = "12",
language = "Dansk",
isbn = "978-87-93320-19-2",
series = "FAOS Forskningsnotat",
publisher = "FAOS, Sociologisk Institut, K{\o}benhavns Universitet",
number = "158",

}

RIS

TY - RPRT

T1 - Folkeskolelærernes arbejdstid og partssamarbejdet

AU - Hansen, Nana Wesley

PY - 2017/10/12

Y1 - 2017/10/12

N2 - Lærerne mistede alle eksisterende arbejdstidsaftaler ved lovindgrebet i 2013, men det var fortsat muligt, at lave lokale tilpasninger ift. de nye regler. I denne rapport analyseres udviklingen i lokale aftaler om arbejdstid på folkeskoleområdet for skoleårene 2014/15 og 2015/16. Overordnet er der tale om tre forskellige typer aftalepapirer: Lokalaftaler, fælles forståelser og administrationsgrundlag. Særligt ’fælles forståelser’ er populære og signalerer, at man vil samarbejde, men ikke traditionelle lokale aftaler. Det er overvejene byrådene, som definerer typen. Mere fleksibilitet i den fulde tilstedeværelse optager skoleledelser og tillidsrepræsentanter og man ser fx flere flekstidsaftaler over tid. Rapporten indeholder også en kvalitativ analyse af partsrelationen i to kommuner og to skoler før og efter lærerkonflikten i 2013. Analysen viser, at partsrelationen mellem lokale fagforeningsrepræsentanter og de lokale ledelser er yderst sejlivet og brugbar også efter en større konflikt.

AB - Lærerne mistede alle eksisterende arbejdstidsaftaler ved lovindgrebet i 2013, men det var fortsat muligt, at lave lokale tilpasninger ift. de nye regler. I denne rapport analyseres udviklingen i lokale aftaler om arbejdstid på folkeskoleområdet for skoleårene 2014/15 og 2015/16. Overordnet er der tale om tre forskellige typer aftalepapirer: Lokalaftaler, fælles forståelser og administrationsgrundlag. Særligt ’fælles forståelser’ er populære og signalerer, at man vil samarbejde, men ikke traditionelle lokale aftaler. Det er overvejene byrådene, som definerer typen. Mere fleksibilitet i den fulde tilstedeværelse optager skoleledelser og tillidsrepræsentanter og man ser fx flere flekstidsaftaler over tid. Rapporten indeholder også en kvalitativ analyse af partsrelationen i to kommuner og to skoler før og efter lærerkonflikten i 2013. Analysen viser, at partsrelationen mellem lokale fagforeningsrepræsentanter og de lokale ledelser er yderst sejlivet og brugbar også efter en større konflikt.

M3 - Rapport

SN - 978-87-93320-19-2

T3 - FAOS Forskningsnotat

BT - Folkeskolelærernes arbejdstid og partssamarbejdet

CY - FAOS, Sociologisk Institut, Københavns Universitet

ER -

ID: 184570621