Hvem læser på velfærdsprofessionsuddannelserne? ændringer i rekrutteringsmønstre de sidste 25 år

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Standard

Hvem læser på velfærdsprofessionsuddannelserne? ændringer i rekrutteringsmønstre de sidste 25 år. / Thomsen, Jens Peter; Dencker, Siri; Mørch Pedersen, Thomas.

I: Dansk Sociologi, Bind 24, Nr. 3, 2013, s. 11-35.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Harvard

Thomsen, JP, Dencker, S & Mørch Pedersen, T 2013, 'Hvem læser på velfærdsprofessionsuddannelserne? ændringer i rekrutteringsmønstre de sidste 25 år', Dansk Sociologi, bind 24, nr. 3, s. 11-35. <http://ej.lib.cbs.dk/index.php/dansksociologi/article/view/4695>

APA

Thomsen, J. P., Dencker, S., & Mørch Pedersen, T. (2013). Hvem læser på velfærdsprofessionsuddannelserne? ændringer i rekrutteringsmønstre de sidste 25 år. Dansk Sociologi, 24(3), 11-35. http://ej.lib.cbs.dk/index.php/dansksociologi/article/view/4695

Vancouver

Thomsen JP, Dencker S, Mørch Pedersen T. Hvem læser på velfærdsprofessionsuddannelserne? ændringer i rekrutteringsmønstre de sidste 25 år. Dansk Sociologi. 2013;24(3):11-35.

Author

Thomsen, Jens Peter ; Dencker, Siri ; Mørch Pedersen, Thomas. / Hvem læser på velfærdsprofessionsuddannelserne? ændringer i rekrutteringsmønstre de sidste 25 år. I: Dansk Sociologi. 2013 ; Bind 24, Nr. 3. s. 11-35.

Bibtex

@article{026352a0d9124f17bf45b9b3beb0edfe,
title = "Hvem l{\ae}ser p{\aa} velf{\ae}rdsprofessionsuddannelserne?: {\ae}ndringer i rekrutteringsm{\o}nstre de sidste 25 {\aa}r",
abstract = "Denne artikel besk{\ae}ftiger sig med den generelle udvikling i den sociale rekruttering til de videreg{\aa}ende uddannelser i Danmark de sidste 30 {\aa}r og s{\ae}tter s{\ae}rlig fokus p{\aa}, hvilke sociale grupper velf{\ae}rdsprofessionerne rekrutterer fra, sammenlignet med {\o}vrige videreg{\aa}ende uddannelser. Velf{\ae}rdsprofessionerne er interessante, fordi de indtager en central rolle i forhold til at opretholde vitale funktioner i velf{\ae}rdssamfundet. De seneste {\aa}r har v{\ae}ret pr{\ae}get af en debat om, hvorvidt disse semiprofessioner har oplevet et relativt statustab set i forhold til de {\o}vrige videreg{\aa}ende uddannelser. Vi unders{\o}ger {\ae}ndringer i adgangen til velf{\ae}rdsprofessionsuddannelserne og de {\o}vrige videreg{\aa}ende uddannelser gennem en r{\ae}kke statistiske modeller p{\aa} baggrund af registerdata fra perioden 1989-2011. Vi finder, at den sociale ulighed, eller sociale selektivitet, i adgangen til videreg{\aa}ende uddannelser generelt er mindsket over {\aa}rene, men prim{\ae}rt i de perioder hvor uddannelserne ekspanderer. Vi finder videre, at den sociale selektivitet i udgangspunktet er ganske forskellig afh{\ae}ngig af, om vi betragter de selektive lange videreg{\aa}ende uddannelser eller de mindre selektive velf{\ae}rdsprofessionsuddannelser (hvor p{\ae}dagoguddannelsen er den mindst selektive af de fire behandlede velf{\ae}rdsprofessionsuddannelser).",
keywords = "Det Samfundsvidenskabelige Fakultet, videreg{\aa}ende uddannelser , velf{\ae}rdsprofessionsuddannelser , rekruttering , social baggrund , uddannelsesekspansion , status",
author = "Thomsen, {Jens Peter} and Siri Dencker and {M{\o}rch Pedersen}, Thomas",
year = "2013",
language = "Dansk",
volume = "24",
pages = "11--35",
journal = "Dansk Sociologi",
issn = "0905-5908",
publisher = "Dansk Sociologforening",
number = "3",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Hvem læser på velfærdsprofessionsuddannelserne?

T2 - ændringer i rekrutteringsmønstre de sidste 25 år

AU - Thomsen, Jens Peter

AU - Dencker, Siri

AU - Mørch Pedersen, Thomas

PY - 2013

Y1 - 2013

N2 - Denne artikel beskæftiger sig med den generelle udvikling i den sociale rekruttering til de videregående uddannelser i Danmark de sidste 30 år og sætter særlig fokus på, hvilke sociale grupper velfærdsprofessionerne rekrutterer fra, sammenlignet med øvrige videregående uddannelser. Velfærdsprofessionerne er interessante, fordi de indtager en central rolle i forhold til at opretholde vitale funktioner i velfærdssamfundet. De seneste år har været præget af en debat om, hvorvidt disse semiprofessioner har oplevet et relativt statustab set i forhold til de øvrige videregående uddannelser. Vi undersøger ændringer i adgangen til velfærdsprofessionsuddannelserne og de øvrige videregående uddannelser gennem en række statistiske modeller på baggrund af registerdata fra perioden 1989-2011. Vi finder, at den sociale ulighed, eller sociale selektivitet, i adgangen til videregående uddannelser generelt er mindsket over årene, men primært i de perioder hvor uddannelserne ekspanderer. Vi finder videre, at den sociale selektivitet i udgangspunktet er ganske forskellig afhængig af, om vi betragter de selektive lange videregående uddannelser eller de mindre selektive velfærdsprofessionsuddannelser (hvor pædagoguddannelsen er den mindst selektive af de fire behandlede velfærdsprofessionsuddannelser).

AB - Denne artikel beskæftiger sig med den generelle udvikling i den sociale rekruttering til de videregående uddannelser i Danmark de sidste 30 år og sætter særlig fokus på, hvilke sociale grupper velfærdsprofessionerne rekrutterer fra, sammenlignet med øvrige videregående uddannelser. Velfærdsprofessionerne er interessante, fordi de indtager en central rolle i forhold til at opretholde vitale funktioner i velfærdssamfundet. De seneste år har været præget af en debat om, hvorvidt disse semiprofessioner har oplevet et relativt statustab set i forhold til de øvrige videregående uddannelser. Vi undersøger ændringer i adgangen til velfærdsprofessionsuddannelserne og de øvrige videregående uddannelser gennem en række statistiske modeller på baggrund af registerdata fra perioden 1989-2011. Vi finder, at den sociale ulighed, eller sociale selektivitet, i adgangen til videregående uddannelser generelt er mindsket over årene, men primært i de perioder hvor uddannelserne ekspanderer. Vi finder videre, at den sociale selektivitet i udgangspunktet er ganske forskellig afhængig af, om vi betragter de selektive lange videregående uddannelser eller de mindre selektive velfærdsprofessionsuddannelser (hvor pædagoguddannelsen er den mindst selektive af de fire behandlede velfærdsprofessionsuddannelser).

KW - Det Samfundsvidenskabelige Fakultet

KW - videregående uddannelser

KW - velfærdsprofessionsuddannelser

KW - rekruttering

KW - social baggrund

KW - uddannelsesekspansion

KW - status

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 24

SP - 11

EP - 35

JO - Dansk Sociologi

JF - Dansk Sociologi

SN - 0905-5908

IS - 3

ER -

ID: 117924517