Standard
In-og ekskluderende processer i børne og ungdomsliv med cerebral parese. / Dahl, Olivia; Bøttcher, Louise.
Børn og unge med cerebral parese. red. / Patricia de Lipthay Behrend; Line Zacho Greve; Henrik Brøndum Holm. København : Gad, 2023. s. 171-178.
Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til bog/antologi › Undervisning › fagfællebedømt
Harvard
Dahl, O & Bøttcher, L 2023, In-og ekskluderende processer i børne og ungdomsliv med cerebral parese. i PDL Behrend, L Zacho Greve & H Brøndum Holm (red), Børn og unge med cerebral parese. Gad, København, s. 171-178.
APA
Dahl, O., & Bøttcher, L. (2023). In-og ekskluderende processer i børne og ungdomsliv med cerebral parese. I P. D. L. Behrend, L. Zacho Greve, & H. Brøndum Holm (red.), Børn og unge med cerebral parese (s. 171-178). Gad.
Vancouver
Dahl O, Bøttcher L. In-og ekskluderende processer i børne og ungdomsliv med cerebral parese. I Behrend PDL, Zacho Greve L, Brøndum Holm H, red., Børn og unge med cerebral parese. København: Gad. 2023. s. 171-178
Author
Dahl, Olivia ; Bøttcher, Louise. / In-og ekskluderende processer i børne og ungdomsliv med cerebral parese. Børn og unge med cerebral parese. red. / Patricia de Lipthay Behrend ; Line Zacho Greve ; Henrik Brøndum Holm. København : Gad, 2023. s. 171-178
Bibtex
@inbook{4f651a265532432b90c7c6b3dd7e717c,
title = "In-og ekskluderende processer i b{\o}rne og ungdomsliv med cerebral parese",
author = "Olivia Dahl and Louise B{\o}ttcher",
note = "B{\o}rn og unge med cerebral parese er den f{\o}rste danske fagbog med fokus p{\aa} denne diagnose. Cerebral parese er den hyppigste diagnose blandt b{\o}rn, der har et bev{\ae}gelseshandicap, og derfor vil de fleste terapeuter komme i kontakt med b{\o}rn, unge og familier, som har cerebral parese inde p{\aa} livet. Det er bogens form{\aa}l at bygge bro fra viden til praksis inden for neurorehabilitering. I bogen indf{\o}res l{\ae}seren i en grundl{\ae}ggende viden om, hvilke opm{\ae}rksomhedspunkter man som fagprofessionel b{\o}r kende til p{\aa} dette omr{\aa}de.Bogen er opdelt i tre dele: Del 1 – Helbredstilstand og sygdom (kap. 1-3) er en generel indf{\o}ring i diagnosen, grundsyn og teoretisk referenceramme og kan med fordel l{\ae}ses som fundament for bogens andre kapitler. I del 2 – Kroppens funktioner og anatomi, aktivitet og deltagelse (kap. 4-13) adresseres specifikke fokusomr{\aa}der, herunder b{\aa}de KFA-, aktivitet- og deltagelsesperspektiver i forhold til mulige interventioner. For hvert fokusomr{\aa}de vil b{\aa}de unders{\o}gelseselementer og interventionsmuligheder beskrives. Del 3 – Omgivelses- og personlige faktorer (kap. 14-19) har fokus p{\aa} omgivelsernes betydning i de forskellige faser barnet og den unge m{\o}der i livet, samt personlige faktorer der kan have betydning for hverdagslivet med cerebral parese. M{\aa}lgruppen for B{\o}rn og unge med cerebral parese er ergoterapeut- og fysioterapeutstuderende, f{\ae}rdiguddannede terapeuter, psykologer, l{\ae}rere og logop{\ae}der o.a., der arbejder med b{\o}rn og unge med cerebral parese i praksis. ",
year = "2023",
language = "Dansk",
isbn = "9788712070627",
pages = "171--178",
editor = "Behrend, {Patricia de Lipthay} and { Zacho Greve}, Line and {Br{\o}ndum Holm}, Henrik",
booktitle = "B{\o}rn og unge med cerebral parese",
publisher = "Gad",
}
RIS
TY - CHAP
T1 - In-og ekskluderende processer i børne og ungdomsliv med cerebral parese
AU - Dahl, Olivia
AU - Bøttcher, Louise
N1 - Børn og unge med cerebral parese er den første danske fagbog med fokus på denne diagnose. Cerebral parese er den hyppigste diagnose blandt børn, der har et bevægelseshandicap, og derfor vil de fleste terapeuter komme i kontakt med børn, unge og familier, som har cerebral parese inde på livet.
Det er bogens formål at bygge bro fra viden til praksis inden for neurorehabilitering. I bogen indføres læseren i en grundlæggende viden om, hvilke opmærksomhedspunkter man som fagprofessionel bør kende til på dette område.Bogen er opdelt i tre dele: Del 1 – Helbredstilstand og sygdom (kap. 1-3) er en generel indføring i diagnosen, grundsyn og teoretisk referenceramme og kan med fordel læses som fundament for bogens andre kapitler. I del 2 – Kroppens funktioner og anatomi, aktivitet og deltagelse (kap. 4-13) adresseres specifikke fokusområder, herunder både KFA-, aktivitet- og deltagelsesperspektiver i forhold til mulige interventioner. For hvert fokusområde vil både undersøgelseselementer og interventionsmuligheder beskrives. Del 3 – Omgivelses- og personlige faktorer (kap. 14-19) har fokus på omgivelsernes betydning i de forskellige faser barnet og den unge møder i livet, samt personlige faktorer der kan have betydning for hverdagslivet med cerebral parese.
Målgruppen for Børn og unge med cerebral parese er ergoterapeut- og fysioterapeutstuderende, færdiguddannede terapeuter, psykologer, lærere og logopæder o.a., der arbejder med børn og unge med cerebral parese i praksis.
PY - 2023
Y1 - 2023
UR - https://gad.dk/boern-og-unge-med-cerebral-parese#
M3 - Bidrag til bog/antologi
SN - 9788712070627
SP - 171
EP - 178
BT - Børn og unge med cerebral parese
A2 - Behrend, Patricia de Lipthay
A2 - Zacho Greve, Line
A2 - Brøndum Holm, Henrik
PB - Gad
CY - København
ER -