”Jeg var en alien, der ledte efter mit rumskib”: En kvalitativ, motivationsteoretisk undersøgelse af unge voksne med cerebral pareses identitetsarbejde

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Standard

”Jeg var en alien, der ledte efter mit rumskib” : En kvalitativ, motivationsteoretisk undersøgelse af unge voksne med cerebral pareses identitetsarbejde. / Dahl, Olivia; Poder, Poul.

I: Dansk Pædagogisk Tidsskrift, Bind TEMA#2, 2023, s. 25-45.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Harvard

Dahl, O & Poder, P 2023, '”Jeg var en alien, der ledte efter mit rumskib”: En kvalitativ, motivationsteoretisk undersøgelse af unge voksne med cerebral pareses identitetsarbejde', Dansk Pædagogisk Tidsskrift, bind TEMA#2, s. 25-45. <https://dpt.dk/temanumre/2023-2/jeg-var-en-alien/>

APA

Dahl, O., & Poder, P. (2023). ”Jeg var en alien, der ledte efter mit rumskib”: En kvalitativ, motivationsteoretisk undersøgelse af unge voksne med cerebral pareses identitetsarbejde. Dansk Pædagogisk Tidsskrift, TEMA#2, 25-45. https://dpt.dk/temanumre/2023-2/jeg-var-en-alien/

Vancouver

Dahl O, Poder P. ”Jeg var en alien, der ledte efter mit rumskib”: En kvalitativ, motivationsteoretisk undersøgelse af unge voksne med cerebral pareses identitetsarbejde. Dansk Pædagogisk Tidsskrift. 2023;TEMA#2:25-45.

Author

Dahl, Olivia ; Poder, Poul. / ”Jeg var en alien, der ledte efter mit rumskib” : En kvalitativ, motivationsteoretisk undersøgelse af unge voksne med cerebral pareses identitetsarbejde. I: Dansk Pædagogisk Tidsskrift. 2023 ; Bind TEMA#2. s. 25-45.

Bibtex

@article{09aa20778eeb49d0b657b8933577fc27,
title = "”Jeg var en alien, der ledte efter mit rumskib”: En kvalitativ, motivationsteoretisk unders{\o}gelse af unge voksne med cerebral pareses identitetsarbejde",
abstract = "I denne artikel unders{\o}ger vi unge voksne med cerebral parese (CP) og deresm{\o}de med barrierer der skal overvindes, for at opbygge handlingskraft ogen sammenh{\ae}ngende og bekr{\ae}ftet identitet. Unders{\o}gelsen af det identitetsarbejde mennesker p{\aa}tager sig, n{\aa}r deres identitet problematiseres,identificerer to overordnede h{\aa}ndteringsstrategier: 1) at nedtone, skjuleeller reducere handicapidentitet for at tilpasse sig samfundets normer ogforventninger og 2) at genvinde og tage ejerskab over negative oplevelserog udvikle en positiv og politiseret handicapidentitet. Begge strategierfortolkes som kr{\ae}vende arbejde b{\aa}de emotionelt, identitetsm{\ae}ssigt ogsocialt. Unders{\o}gelsen foresl{\aa}r at af-problematisere handicapidentitetenfor derved at fremme en kulturel afstigmatisering og normalisering afhandicap. Afproblematiseringen handler om at forst{\aa}, at alle menneskers{\o}ger at realisere trivsel, forst{\aa}et som nogle basale menneskelige goder, samtat forst{\aa}, at b{\aa}de barrierer og mulighedsbetingelser for at trives menneskeligt varierer. Den praktiske implikation af et s{\aa}dant perspektiv best{\aa}r i atanerkende, at alle personer har forskellige behov, {\o}nsker og udfordringer.Det er derfor p{\ae}dagogers og andre fagprofessionelles opgave at ressource{\o}ge individers drift mod identitetsskabelse og agens ved at give {\textquoteleft}emotionelle gaver{\textquoteright} samt skabe {\textquoteleft}fris{\ae}ttelseszoner{\textquoteright}, som begge kan bidrage til at {\o}geden enkeltes selvtillid og handlingskraft og mulighed for at realisere sigselv. ",
author = "Olivia Dahl and Poul Poder",
year = "2023",
language = "Dansk",
volume = "TEMA#2",
pages = "25--45",
journal = "Dansk P{\ae}dagogisk Tidsskrift",
issn = "0904-2393",
publisher = "Foreningen bag Udgivelsen af Dansk Paedagogisk Tidsskrift",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - ”Jeg var en alien, der ledte efter mit rumskib”

T2 - En kvalitativ, motivationsteoretisk undersøgelse af unge voksne med cerebral pareses identitetsarbejde

AU - Dahl, Olivia

AU - Poder, Poul

PY - 2023

Y1 - 2023

N2 - I denne artikel undersøger vi unge voksne med cerebral parese (CP) og deresmøde med barrierer der skal overvindes, for at opbygge handlingskraft ogen sammenhængende og bekræftet identitet. Undersøgelsen af det identitetsarbejde mennesker påtager sig, når deres identitet problematiseres,identificerer to overordnede håndteringsstrategier: 1) at nedtone, skjuleeller reducere handicapidentitet for at tilpasse sig samfundets normer ogforventninger og 2) at genvinde og tage ejerskab over negative oplevelserog udvikle en positiv og politiseret handicapidentitet. Begge strategierfortolkes som krævende arbejde både emotionelt, identitetsmæssigt ogsocialt. Undersøgelsen foreslår at af-problematisere handicapidentitetenfor derved at fremme en kulturel afstigmatisering og normalisering afhandicap. Afproblematiseringen handler om at forstå, at alle menneskersøger at realisere trivsel, forstået som nogle basale menneskelige goder, samtat forstå, at både barrierer og mulighedsbetingelser for at trives menneskeligt varierer. Den praktiske implikation af et sådant perspektiv består i atanerkende, at alle personer har forskellige behov, ønsker og udfordringer.Det er derfor pædagogers og andre fagprofessionelles opgave at ressourceøge individers drift mod identitetsskabelse og agens ved at give ‘emotionelle gaver’ samt skabe ‘frisættelseszoner’, som begge kan bidrage til at øgeden enkeltes selvtillid og handlingskraft og mulighed for at realisere sigselv.

AB - I denne artikel undersøger vi unge voksne med cerebral parese (CP) og deresmøde med barrierer der skal overvindes, for at opbygge handlingskraft ogen sammenhængende og bekræftet identitet. Undersøgelsen af det identitetsarbejde mennesker påtager sig, når deres identitet problematiseres,identificerer to overordnede håndteringsstrategier: 1) at nedtone, skjuleeller reducere handicapidentitet for at tilpasse sig samfundets normer ogforventninger og 2) at genvinde og tage ejerskab over negative oplevelserog udvikle en positiv og politiseret handicapidentitet. Begge strategierfortolkes som krævende arbejde både emotionelt, identitetsmæssigt ogsocialt. Undersøgelsen foreslår at af-problematisere handicapidentitetenfor derved at fremme en kulturel afstigmatisering og normalisering afhandicap. Afproblematiseringen handler om at forstå, at alle menneskersøger at realisere trivsel, forstået som nogle basale menneskelige goder, samtat forstå, at både barrierer og mulighedsbetingelser for at trives menneskeligt varierer. Den praktiske implikation af et sådant perspektiv består i atanerkende, at alle personer har forskellige behov, ønsker og udfordringer.Det er derfor pædagogers og andre fagprofessionelles opgave at ressourceøge individers drift mod identitetsskabelse og agens ved at give ‘emotionelle gaver’ samt skabe ‘frisættelseszoner’, som begge kan bidrage til at øgeden enkeltes selvtillid og handlingskraft og mulighed for at realisere sigselv.

M3 - Tidsskriftartikel

VL - TEMA#2

SP - 25

EP - 45

JO - Dansk Pædagogisk Tidsskrift

JF - Dansk Pædagogisk Tidsskrift

SN - 0904-2393

ER -

ID: 361598104