Local agreements as an instrument for improvement of management employee collaboration on occupational health and safety

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Standard

Local agreements as an instrument for improvement of management employee collaboration on occupational health and safety. / Sørensen, Ole Henning; Hasle, Peter Schnell; Navrbjerg, Steen Erik.

I: Economic and Industrial Democracy, Bind 30, Nr. 3, 2009, s. 643-672.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Harvard

Sørensen, OH, Hasle, PS & Navrbjerg, SE 2009, 'Local agreements as an instrument for improvement of management employee collaboration on occupational health and safety', Economic and Industrial Democracy, bind 30, nr. 3, s. 643-672. https://doi.org/10.1177/0143831X09343993

APA

Sørensen, O. H., Hasle, P. S., & Navrbjerg, S. E. (2009). Local agreements as an instrument for improvement of management employee collaboration on occupational health and safety. Economic and Industrial Democracy, 30(3), 643-672. https://doi.org/10.1177/0143831X09343993

Vancouver

Sørensen OH, Hasle PS, Navrbjerg SE. Local agreements as an instrument for improvement of management employee collaboration on occupational health and safety. Economic and Industrial Democracy. 2009;30(3):643-672. https://doi.org/10.1177/0143831X09343993

Author

Sørensen, Ole Henning ; Hasle, Peter Schnell ; Navrbjerg, Steen Erik. / Local agreements as an instrument for improvement of management employee collaboration on occupational health and safety. I: Economic and Industrial Democracy. 2009 ; Bind 30, Nr. 3. s. 643-672.

Bibtex

@article{205a81003bf611df928f000ea68e967b,
title = "Local agreements as an instrument for improvement of management employee collaboration on occupational health and safety",
abstract = "Traditionelt har arbejdsmilj{\o} v{\ae}ret et lovgivningsreguleret omr{\aa}de, som typisk ikke har v{\ae}ret en del af det kollektive aftalesystem. I de seneste 20 {\aa}r har to ting betydet, at denne adskillelse mellem et regelsystem og et forhandlingssystem synes mindre frugtbar. For det f{\o}rste er det blevet stadig vanskeligere entydigt at adskille arbejdsmilj{\o} fra en r{\ae}kke andre forhold, der har med arbejdets organisering og samarbejdet at g{\o}re. For det andet sikrer en forhandlings- og samarbejdsbetinget aftale st{\o}rre ejerskab mellem parterne. En ny lovgivning p{\aa} omr{\aa}det i 1997 bet{\o}d, at man lokalt kan forhandle arbejdsmilj{\o}organisation p{\aa} plads, som i h{\o}jere grad er skr{\ae}ddersyet til de behov, som parterne har p{\aa} den enkelte virksomhed. Artiklen analyserer og sammenligner eksempler p{\aa} konkrete implementeringer af s{\aa}danne aftaler, b{\aa}de i den private og i den offentlige sektor. De to sektorer har angrebet muligheden meget forskelligt; hvor man i kommunalt regi har lavet en rammeaftale, der p{\aa}l{\ae}gger parterne lokalt at etablere et udvalg, der skal diskutere mulighederne for et samarbejdssystem med b{\aa}de arbejdsmilj{\o} og samarbejde (MED-systemet), har det i den private sektor v{\ae}ret helt op til parterne lokalt at orientere sig i mulighederne og selv starte en evt. ny struktur op. Med andre ord har den kommunale sektor arbejdet ud fra en top-bottom-implementering, mens den private sektor har en bottom-up-tilgang. Artiklen konkluderer, at selv om der var tunge diskussioner om, hvorvidt antallet af medarbejderrepr{\ae}sentationer skulle reduceres, er den generelle oplevelse fra b{\aa}de arbejdsgivere og arbejdstagere, at der samlet er st{\o}rre medarbejderinvolvering - p{\aa} trods af, at antallet af medarbejderrepr{\ae}sentanter ofte er blevet reduceret. En anden vigtig effekt af et lokalt forhandlingssystem er, at en forhandlingsbaseret medindflydelse p{\aa} arbejdsmilj{\o}arbejdet {\o}ger den generelle lyst og vilje til samarbejde. Forhandlinger betyder ogs{\aa}, at man f{\aa}r mere indsigt i modpartens synspunkter og rationalitet, og det {\o}ger ganske enkelt den generelle tillid mellem parterne, ogs{\aa} i andre samarbejds- og forhandlingsforhold. Men er arbejdsmilj{\o}arbejdet blevet mere effektivt? Studiet af b{\aa}de den private og den kommunale sektor viser, at n{\aa}r arbejdsmilj{\o} bliver en del af samarbejdet, s{\aa} bliver ogs{\aa} topledelsen opm{\ae}rksom p{\aa} arbejdsmilj{\o}et. Og bliver lederne mere arbejdsmilj{\o}bevidste, s{\aa} t{\ae}nkes arbejdsmilj{\o} i h{\o}jere grad ind i andre af virksomhedens forhold - strategiske beslutninger, personaleforhold, {\o}konomi osv. Derved bliver arbejdsmilj{\o} i h{\o}jere grad en integreret del af virksomhedens samlede udvikling, end n{\aa}r lovgivning er det prim{\ae}re reguleringsredskab. Artiklen baserer sig p{\aa} 33 case-studier i den private sektor og en sp{\o}rgeskemaunders{\o}gelse med 195 deltagende kommuner - kombineret med ni case-studier i kommuner.",
author = "S{\o}rensen, {Ole Henning} and Hasle, {Peter Schnell} and Navrbjerg, {Steen Erik}",
year = "2009",
doi = "10.1177/0143831X09343993",
language = "English",
volume = "30",
pages = "643--672",
journal = "Economic and Industrial Democracy",
issn = "0143-831X",
publisher = "SAGE Publications",
number = "3",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Local agreements as an instrument for improvement of management employee collaboration on occupational health and safety

AU - Sørensen, Ole Henning

AU - Hasle, Peter Schnell

AU - Navrbjerg, Steen Erik

PY - 2009

Y1 - 2009

N2 - Traditionelt har arbejdsmiljø været et lovgivningsreguleret område, som typisk ikke har været en del af det kollektive aftalesystem. I de seneste 20 år har to ting betydet, at denne adskillelse mellem et regelsystem og et forhandlingssystem synes mindre frugtbar. For det første er det blevet stadig vanskeligere entydigt at adskille arbejdsmiljø fra en række andre forhold, der har med arbejdets organisering og samarbejdet at gøre. For det andet sikrer en forhandlings- og samarbejdsbetinget aftale større ejerskab mellem parterne. En ny lovgivning på området i 1997 betød, at man lokalt kan forhandle arbejdsmiljøorganisation på plads, som i højere grad er skræddersyet til de behov, som parterne har på den enkelte virksomhed. Artiklen analyserer og sammenligner eksempler på konkrete implementeringer af sådanne aftaler, både i den private og i den offentlige sektor. De to sektorer har angrebet muligheden meget forskelligt; hvor man i kommunalt regi har lavet en rammeaftale, der pålægger parterne lokalt at etablere et udvalg, der skal diskutere mulighederne for et samarbejdssystem med både arbejdsmiljø og samarbejde (MED-systemet), har det i den private sektor været helt op til parterne lokalt at orientere sig i mulighederne og selv starte en evt. ny struktur op. Med andre ord har den kommunale sektor arbejdet ud fra en top-bottom-implementering, mens den private sektor har en bottom-up-tilgang. Artiklen konkluderer, at selv om der var tunge diskussioner om, hvorvidt antallet af medarbejderrepræsentationer skulle reduceres, er den generelle oplevelse fra både arbejdsgivere og arbejdstagere, at der samlet er større medarbejderinvolvering - på trods af, at antallet af medarbejderrepræsentanter ofte er blevet reduceret. En anden vigtig effekt af et lokalt forhandlingssystem er, at en forhandlingsbaseret medindflydelse på arbejdsmiljøarbejdet øger den generelle lyst og vilje til samarbejde. Forhandlinger betyder også, at man får mere indsigt i modpartens synspunkter og rationalitet, og det øger ganske enkelt den generelle tillid mellem parterne, også i andre samarbejds- og forhandlingsforhold. Men er arbejdsmiljøarbejdet blevet mere effektivt? Studiet af både den private og den kommunale sektor viser, at når arbejdsmiljø bliver en del af samarbejdet, så bliver også topledelsen opmærksom på arbejdsmiljøet. Og bliver lederne mere arbejdsmiljøbevidste, så tænkes arbejdsmiljø i højere grad ind i andre af virksomhedens forhold - strategiske beslutninger, personaleforhold, økonomi osv. Derved bliver arbejdsmiljø i højere grad en integreret del af virksomhedens samlede udvikling, end når lovgivning er det primære reguleringsredskab. Artiklen baserer sig på 33 case-studier i den private sektor og en spørgeskemaundersøgelse med 195 deltagende kommuner - kombineret med ni case-studier i kommuner.

AB - Traditionelt har arbejdsmiljø været et lovgivningsreguleret område, som typisk ikke har været en del af det kollektive aftalesystem. I de seneste 20 år har to ting betydet, at denne adskillelse mellem et regelsystem og et forhandlingssystem synes mindre frugtbar. For det første er det blevet stadig vanskeligere entydigt at adskille arbejdsmiljø fra en række andre forhold, der har med arbejdets organisering og samarbejdet at gøre. For det andet sikrer en forhandlings- og samarbejdsbetinget aftale større ejerskab mellem parterne. En ny lovgivning på området i 1997 betød, at man lokalt kan forhandle arbejdsmiljøorganisation på plads, som i højere grad er skræddersyet til de behov, som parterne har på den enkelte virksomhed. Artiklen analyserer og sammenligner eksempler på konkrete implementeringer af sådanne aftaler, både i den private og i den offentlige sektor. De to sektorer har angrebet muligheden meget forskelligt; hvor man i kommunalt regi har lavet en rammeaftale, der pålægger parterne lokalt at etablere et udvalg, der skal diskutere mulighederne for et samarbejdssystem med både arbejdsmiljø og samarbejde (MED-systemet), har det i den private sektor været helt op til parterne lokalt at orientere sig i mulighederne og selv starte en evt. ny struktur op. Med andre ord har den kommunale sektor arbejdet ud fra en top-bottom-implementering, mens den private sektor har en bottom-up-tilgang. Artiklen konkluderer, at selv om der var tunge diskussioner om, hvorvidt antallet af medarbejderrepræsentationer skulle reduceres, er den generelle oplevelse fra både arbejdsgivere og arbejdstagere, at der samlet er større medarbejderinvolvering - på trods af, at antallet af medarbejderrepræsentanter ofte er blevet reduceret. En anden vigtig effekt af et lokalt forhandlingssystem er, at en forhandlingsbaseret medindflydelse på arbejdsmiljøarbejdet øger den generelle lyst og vilje til samarbejde. Forhandlinger betyder også, at man får mere indsigt i modpartens synspunkter og rationalitet, og det øger ganske enkelt den generelle tillid mellem parterne, også i andre samarbejds- og forhandlingsforhold. Men er arbejdsmiljøarbejdet blevet mere effektivt? Studiet af både den private og den kommunale sektor viser, at når arbejdsmiljø bliver en del af samarbejdet, så bliver også topledelsen opmærksom på arbejdsmiljøet. Og bliver lederne mere arbejdsmiljøbevidste, så tænkes arbejdsmiljø i højere grad ind i andre af virksomhedens forhold - strategiske beslutninger, personaleforhold, økonomi osv. Derved bliver arbejdsmiljø i højere grad en integreret del af virksomhedens samlede udvikling, end når lovgivning er det primære reguleringsredskab. Artiklen baserer sig på 33 case-studier i den private sektor og en spørgeskemaundersøgelse med 195 deltagende kommuner - kombineret med ni case-studier i kommuner.

U2 - 10.1177/0143831X09343993

DO - 10.1177/0143831X09343993

M3 - Journal article

VL - 30

SP - 643

EP - 672

JO - Economic and Industrial Democracy

JF - Economic and Industrial Democracy

SN - 0143-831X

IS - 3

ER -

ID: 18923977