Mindsteløn i Europa: Lovregulering og almengyldige overenskomster - Hvorfor og hvad er erfaringerne?

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

Standard

Mindsteløn i Europa : Lovregulering og almengyldige overenskomster - Hvorfor og hvad er erfaringerne? / Andersen, Søren Kaj; Hansen, Bjørn.

Kbh. : Museum Tusculanum, 2007. 46 s. (FAOS Forskningsnotat; Nr. 88).

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

Harvard

Andersen, SK & Hansen, B 2007, Mindsteløn i Europa: Lovregulering og almengyldige overenskomster - Hvorfor og hvad er erfaringerne? FAOS Forskningsnotat, nr. 88, Museum Tusculanum, Kbh.

APA

Andersen, S. K., & Hansen, B. (2007). Mindsteløn i Europa: Lovregulering og almengyldige overenskomster - Hvorfor og hvad er erfaringerne? Museum Tusculanum. FAOS Forskningsnotat Nr. 88

Vancouver

Andersen SK, Hansen B. Mindsteløn i Europa: Lovregulering og almengyldige overenskomster - Hvorfor og hvad er erfaringerne? Kbh.: Museum Tusculanum, 2007. 46 s. (FAOS Forskningsnotat; Nr. 88).

Author

Andersen, Søren Kaj ; Hansen, Bjørn. / Mindsteløn i Europa : Lovregulering og almengyldige overenskomster - Hvorfor og hvad er erfaringerne?. Kbh. : Museum Tusculanum, 2007. 46 s. (FAOS Forskningsnotat; Nr. 88).

Bibtex

@book{d4e08110430311df928f000ea68e967b,
title = "Mindstel{\o}n i Europa: Lovregulering og almengyldige overenskomster - Hvorfor og hvad er erfaringerne?",
abstract = "I dag regulerer 20 ud af de 27 EU-stater mindstel{\o}n via lovgivning; 13 stater har b{\aa}de en lovbestemt mindstel{\o}n og lovgivning, der giver mulighed for at g{\o}re overenskomster almengyldige. Fem lande har ikke en lovbestemt mindstel{\o}n, men g{\o}r brug af almengyldige overenskomster. Kun i tre lande baseres mindstel{\o}n ude­lukkende p{\aa} forhandlinger mellem arbejdsmarkedets parter: Danmark, Sverige og Cypern. Form{\aa}let med dette notat er at give et overblik over, hvordan mindstel{\o}n reguleres i Eu­ropa i dag. Vi fors{\o}ger at besvare sp{\o}rgsm{\aa}lene om, hvordan de forskellige lovgivningsbaserede systemer for regulering af mindstel{\o}n fungerer, hvilke effekter og konsekvenser systemerne har, samt hvad der er baggrunden for at indf{\o}re lov om mindstel{\o}n og/eller brug af almengyl­dige overenskomster. Blandt de 27 EU-lande har vi udvalgt fem lande, der analyseres n{\ae}rmere og som p{\aa} forskellig vis er re­pr{\ae}sentative for udviklingen i reguleringen af mindstel{\o}n ved henholdsvis lov og almengyldige overenskomster. Det drejer sig om Frankrig, Spanien, Holland, Storbri­tannien og Tyskland. Desuden indg{\aa}r E{\O}S-landet Norge i analyserne.Notat er bygget op omkring to hovedafsnit. Det f{\o}rste udg{\o}res af analysen af mindstel{\o}nsregulering i de seks udvalgte lande. Notatets andet hovedafsnit er en tv{\ae}rg{\aa}ende analyse af mindstel{\o}nsreguleringen i de forskellige lande. Det bliver konkluderet, at i hvor der i de senere {\aa}r enten er indf{\o}rt en lovfastsat mindstel{\o}n eller skabt adgang til brug af almengyldige overenskomster har s{\ae}rligt fire forhold begrundet udviklingen: 1. Et stigende antal l{\o}nmodtagere i lavtl{\o}nsomr{\aa}der; 2. Faldende organiseringsgrad og ligeledes faldende d{\ae}kningsgrad for overenskomster; 3. Stor tilstr{\o}mning af udenlandsk arbejdskraft og her s{\ae}rligt fra {\O}steuropa; 4. Begr{\ae}nsninger i faglige aktionsmuligheder, som her f{\o}rst og fremmest omhandler de faglige organisationer muligheder for at gennemf{\o}re blokader og lignende over for fx udstationerede virksomheder.Det viser sig dog ogs{\aa}, at trods lov om mindstel{\o}n og almengyldige overenskomster er der problemer med omg{\aa}else af reglerne i de analyserede lande. Hverken lov om mindstel{\o}n eller almengyldige overenskomster er s{\aa}ledes endegyldige l{\o}sninger.",
author = "Andersen, {S{\o}ren Kaj} and Bj{\o}rn Hansen",
year = "2007",
language = "Dansk",
isbn = "8791833221",
series = "FAOS Forskningsnotat",
publisher = "Museum Tusculanum",
number = "88",

}

RIS

TY - RPRT

T1 - Mindsteløn i Europa

T2 - Lovregulering og almengyldige overenskomster - Hvorfor og hvad er erfaringerne?

AU - Andersen, Søren Kaj

AU - Hansen, Bjørn

PY - 2007

Y1 - 2007

N2 - I dag regulerer 20 ud af de 27 EU-stater mindsteløn via lovgivning; 13 stater har både en lovbestemt mindsteløn og lovgivning, der giver mulighed for at gøre overenskomster almengyldige. Fem lande har ikke en lovbestemt mindsteløn, men gør brug af almengyldige overenskomster. Kun i tre lande baseres mindsteløn ude­lukkende på forhandlinger mellem arbejdsmarkedets parter: Danmark, Sverige og Cypern. Formålet med dette notat er at give et overblik over, hvordan mindsteløn reguleres i Eu­ropa i dag. Vi forsøger at besvare spørgsmålene om, hvordan de forskellige lovgivningsbaserede systemer for regulering af mindsteløn fungerer, hvilke effekter og konsekvenser systemerne har, samt hvad der er baggrunden for at indføre lov om mindsteløn og/eller brug af almengyl­dige overenskomster. Blandt de 27 EU-lande har vi udvalgt fem lande, der analyseres nærmere og som på forskellig vis er re­præsentative for udviklingen i reguleringen af mindsteløn ved henholdsvis lov og almengyldige overenskomster. Det drejer sig om Frankrig, Spanien, Holland, Storbri­tannien og Tyskland. Desuden indgår EØS-landet Norge i analyserne.Notat er bygget op omkring to hovedafsnit. Det første udgøres af analysen af mindstelønsregulering i de seks udvalgte lande. Notatets andet hovedafsnit er en tværgående analyse af mindstelønsreguleringen i de forskellige lande. Det bliver konkluderet, at i hvor der i de senere år enten er indført en lovfastsat mindsteløn eller skabt adgang til brug af almengyldige overenskomster har særligt fire forhold begrundet udviklingen: 1. Et stigende antal lønmodtagere i lavtlønsområder; 2. Faldende organiseringsgrad og ligeledes faldende dækningsgrad for overenskomster; 3. Stor tilstrømning af udenlandsk arbejdskraft og her særligt fra Østeuropa; 4. Begrænsninger i faglige aktionsmuligheder, som her først og fremmest omhandler de faglige organisationer muligheder for at gennemføre blokader og lignende over for fx udstationerede virksomheder.Det viser sig dog også, at trods lov om mindsteløn og almengyldige overenskomster er der problemer med omgåelse af reglerne i de analyserede lande. Hverken lov om mindsteløn eller almengyldige overenskomster er således endegyldige løsninger.

AB - I dag regulerer 20 ud af de 27 EU-stater mindsteløn via lovgivning; 13 stater har både en lovbestemt mindsteløn og lovgivning, der giver mulighed for at gøre overenskomster almengyldige. Fem lande har ikke en lovbestemt mindsteløn, men gør brug af almengyldige overenskomster. Kun i tre lande baseres mindsteløn ude­lukkende på forhandlinger mellem arbejdsmarkedets parter: Danmark, Sverige og Cypern. Formålet med dette notat er at give et overblik over, hvordan mindsteløn reguleres i Eu­ropa i dag. Vi forsøger at besvare spørgsmålene om, hvordan de forskellige lovgivningsbaserede systemer for regulering af mindsteløn fungerer, hvilke effekter og konsekvenser systemerne har, samt hvad der er baggrunden for at indføre lov om mindsteløn og/eller brug af almengyl­dige overenskomster. Blandt de 27 EU-lande har vi udvalgt fem lande, der analyseres nærmere og som på forskellig vis er re­præsentative for udviklingen i reguleringen af mindsteløn ved henholdsvis lov og almengyldige overenskomster. Det drejer sig om Frankrig, Spanien, Holland, Storbri­tannien og Tyskland. Desuden indgår EØS-landet Norge i analyserne.Notat er bygget op omkring to hovedafsnit. Det første udgøres af analysen af mindstelønsregulering i de seks udvalgte lande. Notatets andet hovedafsnit er en tværgående analyse af mindstelønsreguleringen i de forskellige lande. Det bliver konkluderet, at i hvor der i de senere år enten er indført en lovfastsat mindsteløn eller skabt adgang til brug af almengyldige overenskomster har særligt fire forhold begrundet udviklingen: 1. Et stigende antal lønmodtagere i lavtlønsområder; 2. Faldende organiseringsgrad og ligeledes faldende dækningsgrad for overenskomster; 3. Stor tilstrømning af udenlandsk arbejdskraft og her særligt fra Østeuropa; 4. Begrænsninger i faglige aktionsmuligheder, som her først og fremmest omhandler de faglige organisationer muligheder for at gennemføre blokader og lignende over for fx udstationerede virksomheder.Det viser sig dog også, at trods lov om mindsteløn og almengyldige overenskomster er der problemer med omgåelse af reglerne i de analyserede lande. Hverken lov om mindsteløn eller almengyldige overenskomster er således endegyldige løsninger.

M3 - Rapport

SN - 8791833221

T3 - FAOS Forskningsnotat

BT - Mindsteløn i Europa

PB - Museum Tusculanum

CY - Kbh.

ER -

ID: 19095413