Tro blandt døende: en psykologisk udfordring?

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Standard

Tro blandt døende : en psykologisk udfordring? / Boelsbjerg, Hanne Bess.

I: Omsorg, Bind 35, Nr. 3, 09.2018, s. 25-28.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Harvard

Boelsbjerg, HB 2018, 'Tro blandt døende: en psykologisk udfordring?', Omsorg, bind 35, nr. 3, s. 25-28. <https://omsorg.portfolio.no/>

APA

Boelsbjerg, H. B. (2018). Tro blandt døende: en psykologisk udfordring? Omsorg, 35(3), 25-28. https://omsorg.portfolio.no/

Vancouver

Boelsbjerg HB. Tro blandt døende: en psykologisk udfordring? Omsorg. 2018 sep.;35(3):25-28.

Author

Boelsbjerg, Hanne Bess. / Tro blandt døende : en psykologisk udfordring?. I: Omsorg. 2018 ; Bind 35, Nr. 3. s. 25-28.

Bibtex

@article{0fbff3b9f2ae4324939d62d8f94ae21f,
title = "Tro blandt d{\o}ende: en psykologisk udfordring?",
abstract = "N{\ae}sten alle kulturer er indehavere af religi{\o}se d{\o}dsforestillinger, som angiver, hvordan man bedst forholder sig til d{\o}den. N{\aa}r man n{\ae}rmer sig d{\o}den, kan det derfor bevirke, at religi{\o}se overbevisninger tr{\ae}der tydeligere frem. Det kan skyldes, at det eneste sprog, man har at anvende om d{\o}den, stammer herfra. For selvom de fleste i samtiden forst{\aa}r sig selv ud fra psykologiske begreber, er det hovedsagligt gennem religi{\o}se og spirituelle traditioner, den enkelte kan besk{\ae}ftige sig med, hvad der kan t{\ae}nkes at ske efter d{\o}dens indtr{\ae}den. N{\aa}r religi{\o}se og spirituelle d{\o}dsforestillinger indg{\aa}r i ens orienterings- eller forst{\aa}elsessystem, m{\aa} man som omsorgsyder v{\ae}re i stand til at sp{\o}rge ind til de tanker, den d{\o}ende g{\o}r sig. Det er nemlig ikke alle, som falder til ro med det, de forventer sker, n{\aa}r de d{\o}r. Dels kan det v{\ae}re beh{\ae}ftet med megen tvivl, om ens forestillinger er udtryk for en realitet eller en indbildning, dels kan man frygte at blive straffet for den m{\aa}de, man har levet sit liv. Traditionelt bliver det skildret som frygten for dommedag, hvilket er en forestilling, der har pr{\ae}get den kristne og islamiske tro. Men angsten for, at ens d{\o}d f{\o}rer til en v{\ae}rre tilv{\ae}relse, genfindes ogs{\aa} i forskellige buddhistiske fortolkninger, hvor ens karma anses som udslagsgivende faktor for, hvorvidt man bliver genf{\o}dt p{\aa} en fordelagtig facon. Forestillingen om et liv efter d{\o}den er derfor ikke n{\o}dvendigvis en lindring i sig selv for livstruende syge eller d{\o}ende. Det kan skabe megen f{\o}lelsesm{\ae}ssig uro at g{\aa} det ukendte i m{\o}de, samt at v{\ae}re i tvivl om, hvad der sker. Dertil kommer, at det at have en spirituel eller religi{\o}s d{\o}dsforestilling kan forekomme irrationelt. Det kan bevirke, at man oplever det som tabuiseret at tale om trosforestillinger og forventninger til et efterliv. Disse forhold kan have psykologiske implikationer for den d{\o}ende, som viser sig som en sv{\ae}kket almentilstand og dalende livskvalitet.Det er vigtigt at kende til de fordele og ulemper, der er forbundet med at forholde sig til d{\o}den gennem tro. I artiklen ses n{\ae}rmere p{\aa} hvilke udfordringer, der kan v{\ae}re forbundet med at have et religi{\o}st livssyn, der indbefatter en forestilling om et liv efter d{\o}den, n{\aa}r man selv er konfronteret med d{\o}den. Samtidigt belyses det, hvordan man inden for den eksistentielle psykologi forholder sig til tro som et perspektiv p{\aa} sin egen d{\o}delighed. Derved etableres et afs{\ae}t for at diskutere, hvordan psykologer, der besk{\ae}ftiger sig med d{\o}ende, kan st{\o}tte livstruende syge og d{\o}ende i at praktisere de livsv{\ae}rdier, der knytter sig til at v{\ae}re troende, mens de er opm{\ae}rksomme p{\aa}, den lidelse som tro ogs{\aa} kan bevirke.",
author = "Boelsbjerg, {Hanne Bess}",
year = "2018",
month = sep,
language = "Dansk",
volume = "35",
pages = "25--28",
journal = "Omsorg",
issn = "0800-7489",
publisher = "Fagbokforlaget",
number = "3",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Tro blandt døende

T2 - en psykologisk udfordring?

AU - Boelsbjerg, Hanne Bess

PY - 2018/9

Y1 - 2018/9

N2 - Næsten alle kulturer er indehavere af religiøse dødsforestillinger, som angiver, hvordan man bedst forholder sig til døden. Når man nærmer sig døden, kan det derfor bevirke, at religiøse overbevisninger træder tydeligere frem. Det kan skyldes, at det eneste sprog, man har at anvende om døden, stammer herfra. For selvom de fleste i samtiden forstår sig selv ud fra psykologiske begreber, er det hovedsagligt gennem religiøse og spirituelle traditioner, den enkelte kan beskæftige sig med, hvad der kan tænkes at ske efter dødens indtræden. Når religiøse og spirituelle dødsforestillinger indgår i ens orienterings- eller forståelsessystem, må man som omsorgsyder være i stand til at spørge ind til de tanker, den døende gør sig. Det er nemlig ikke alle, som falder til ro med det, de forventer sker, når de dør. Dels kan det være behæftet med megen tvivl, om ens forestillinger er udtryk for en realitet eller en indbildning, dels kan man frygte at blive straffet for den måde, man har levet sit liv. Traditionelt bliver det skildret som frygten for dommedag, hvilket er en forestilling, der har præget den kristne og islamiske tro. Men angsten for, at ens død fører til en værre tilværelse, genfindes også i forskellige buddhistiske fortolkninger, hvor ens karma anses som udslagsgivende faktor for, hvorvidt man bliver genfødt på en fordelagtig facon. Forestillingen om et liv efter døden er derfor ikke nødvendigvis en lindring i sig selv for livstruende syge eller døende. Det kan skabe megen følelsesmæssig uro at gå det ukendte i møde, samt at være i tvivl om, hvad der sker. Dertil kommer, at det at have en spirituel eller religiøs dødsforestilling kan forekomme irrationelt. Det kan bevirke, at man oplever det som tabuiseret at tale om trosforestillinger og forventninger til et efterliv. Disse forhold kan have psykologiske implikationer for den døende, som viser sig som en svækket almentilstand og dalende livskvalitet.Det er vigtigt at kende til de fordele og ulemper, der er forbundet med at forholde sig til døden gennem tro. I artiklen ses nærmere på hvilke udfordringer, der kan være forbundet med at have et religiøst livssyn, der indbefatter en forestilling om et liv efter døden, når man selv er konfronteret med døden. Samtidigt belyses det, hvordan man inden for den eksistentielle psykologi forholder sig til tro som et perspektiv på sin egen dødelighed. Derved etableres et afsæt for at diskutere, hvordan psykologer, der beskæftiger sig med døende, kan støtte livstruende syge og døende i at praktisere de livsværdier, der knytter sig til at være troende, mens de er opmærksomme på, den lidelse som tro også kan bevirke.

AB - Næsten alle kulturer er indehavere af religiøse dødsforestillinger, som angiver, hvordan man bedst forholder sig til døden. Når man nærmer sig døden, kan det derfor bevirke, at religiøse overbevisninger træder tydeligere frem. Det kan skyldes, at det eneste sprog, man har at anvende om døden, stammer herfra. For selvom de fleste i samtiden forstår sig selv ud fra psykologiske begreber, er det hovedsagligt gennem religiøse og spirituelle traditioner, den enkelte kan beskæftige sig med, hvad der kan tænkes at ske efter dødens indtræden. Når religiøse og spirituelle dødsforestillinger indgår i ens orienterings- eller forståelsessystem, må man som omsorgsyder være i stand til at spørge ind til de tanker, den døende gør sig. Det er nemlig ikke alle, som falder til ro med det, de forventer sker, når de dør. Dels kan det være behæftet med megen tvivl, om ens forestillinger er udtryk for en realitet eller en indbildning, dels kan man frygte at blive straffet for den måde, man har levet sit liv. Traditionelt bliver det skildret som frygten for dommedag, hvilket er en forestilling, der har præget den kristne og islamiske tro. Men angsten for, at ens død fører til en værre tilværelse, genfindes også i forskellige buddhistiske fortolkninger, hvor ens karma anses som udslagsgivende faktor for, hvorvidt man bliver genfødt på en fordelagtig facon. Forestillingen om et liv efter døden er derfor ikke nødvendigvis en lindring i sig selv for livstruende syge eller døende. Det kan skabe megen følelsesmæssig uro at gå det ukendte i møde, samt at være i tvivl om, hvad der sker. Dertil kommer, at det at have en spirituel eller religiøs dødsforestilling kan forekomme irrationelt. Det kan bevirke, at man oplever det som tabuiseret at tale om trosforestillinger og forventninger til et efterliv. Disse forhold kan have psykologiske implikationer for den døende, som viser sig som en svækket almentilstand og dalende livskvalitet.Det er vigtigt at kende til de fordele og ulemper, der er forbundet med at forholde sig til døden gennem tro. I artiklen ses nærmere på hvilke udfordringer, der kan være forbundet med at have et religiøst livssyn, der indbefatter en forestilling om et liv efter døden, når man selv er konfronteret med døden. Samtidigt belyses det, hvordan man inden for den eksistentielle psykologi forholder sig til tro som et perspektiv på sin egen dødelighed. Derved etableres et afsæt for at diskutere, hvordan psykologer, der beskæftiger sig med døende, kan støtte livstruende syge og døende i at praktisere de livsværdier, der knytter sig til at være troende, mens de er opmærksomme på, den lidelse som tro også kan bevirke.

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 35

SP - 25

EP - 28

JO - Omsorg

JF - Omsorg

SN - 0800-7489

IS - 3

ER -

ID: 204185056