(Medieskabt) Ekspertise i medierne

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Standard

(Medieskabt) Ekspertise i medierne. / Arnoldi, Jakob Dyrlund.

I: Dansk Sociologi, Bind 16, Nr. 3, 2005, s. 9-24.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Harvard

Arnoldi, JD 2005, '(Medieskabt) Ekspertise i medierne', Dansk Sociologi, bind 16, nr. 3, s. 9-24. <http://ej.lib.cbs.dk/index.php/dansksociologi/article/view/725>

APA

Arnoldi, J. D. (2005). (Medieskabt) Ekspertise i medierne. Dansk Sociologi, 16(3), 9-24. http://ej.lib.cbs.dk/index.php/dansksociologi/article/view/725

Vancouver

Arnoldi JD. (Medieskabt) Ekspertise i medierne. Dansk Sociologi. 2005;16(3):9-24.

Author

Arnoldi, Jakob Dyrlund. / (Medieskabt) Ekspertise i medierne. I: Dansk Sociologi. 2005 ; Bind 16, Nr. 3. s. 9-24.

Bibtex

@article{03b5a7f06c3711dcbee902004c4f4f50,
title = "(Medieskabt) Ekspertise i medierne",
abstract = "Artiklen indeholder en analyse af nogle af de sociale dynamikker, der ligger bag optr{\ae}dener som ekspertkilde i medierne. De empiriske studier, som artiklen er baseret p{\aa}, viser, at journalister s{\o}ger personer, der har „autoritet“, og som derfor kan udtale sig med „v{\ae}gt“. P{\aa} denne baggrund defineres f{\ae}nomenet ekspertise som symbolsk kapital i Pierre Bourdieus forst{\aa}else, det vil sige som kapital (videnskabelig, kulturel, intellektuel etc.), der gen- og anerkendes som „kompetence“. Disse overvejelser perspektiveres gennem en diskussion af opkomsten af nye ekspertprofessioner samt afslutningsvist gennem en diskussion af mediernes rolle som kapitalskabere.",
author = "Arnoldi, {Jakob Dyrlund}",
year = "2005",
language = "Dansk",
volume = "16",
pages = "9--24",
journal = "Dansk Sociologi",
issn = "0905-5908",
publisher = "Dansk Sociologforening",
number = "3",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - (Medieskabt) Ekspertise i medierne

AU - Arnoldi, Jakob Dyrlund

PY - 2005

Y1 - 2005

N2 - Artiklen indeholder en analyse af nogle af de sociale dynamikker, der ligger bag optrædener som ekspertkilde i medierne. De empiriske studier, som artiklen er baseret på, viser, at journalister søger personer, der har „autoritet“, og som derfor kan udtale sig med „vægt“. På denne baggrund defineres fænomenet ekspertise som symbolsk kapital i Pierre Bourdieus forståelse, det vil sige som kapital (videnskabelig, kulturel, intellektuel etc.), der gen- og anerkendes som „kompetence“. Disse overvejelser perspektiveres gennem en diskussion af opkomsten af nye ekspertprofessioner samt afslutningsvist gennem en diskussion af mediernes rolle som kapitalskabere.

AB - Artiklen indeholder en analyse af nogle af de sociale dynamikker, der ligger bag optrædener som ekspertkilde i medierne. De empiriske studier, som artiklen er baseret på, viser, at journalister søger personer, der har „autoritet“, og som derfor kan udtale sig med „vægt“. På denne baggrund defineres fænomenet ekspertise som symbolsk kapital i Pierre Bourdieus forståelse, det vil sige som kapital (videnskabelig, kulturel, intellektuel etc.), der gen- og anerkendes som „kompetence“. Disse overvejelser perspektiveres gennem en diskussion af opkomsten af nye ekspertprofessioner samt afslutningsvist gennem en diskussion af mediernes rolle som kapitalskabere.

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 16

SP - 9

EP - 24

JO - Dansk Sociologi

JF - Dansk Sociologi

SN - 0905-5908

IS - 3

ER -

ID: 1093477