Universitetsudannelsens relevans i samfundsvidenskabelige studerendes perspektiv
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
Standard
Universitetsudannelsens relevans i samfundsvidenskabelige studerendes perspektiv. / Skardhamar, Laura Perez; Baarts, Charlotte.
I: Dansk Universitetspaedagogisk Tidsskrift, Bind 11, Nr. 20, 2016, s. 104-112.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - JOUR
T1 - Universitetsudannelsens relevans i samfundsvidenskabelige studerendes perspektiv
AU - Skardhamar, Laura Perez
AU - Baarts, Charlotte
PY - 2016
Y1 - 2016
N2 - Det seneste årti har oplevet et stærkt fokus fra politikernes side på den praktiskerelevans af universitetsuddannelser, og dette fokus har ofte været baseret på ensnæver forståelse af 'praktisk relevans’ som jobspecifikke kompetencer. Men etsvar på spørgsmålet om, hvad der udgør jobspecifikke kompetencer, forudsætter en evne til at se ind i fremtiden og se, hvad det fremtidige arbejdsmarked vil kræve af studerende. Imidlertid tyder nyere uddannelsesforskning på, at de relevante, jobspecifikke kompetencer rettet mod behovene på arbejdsmarkedet bør fokusere på 'eksistentiel uddannelse’ snarere end jobspecifikke og snævert skræddersyede færdigheder. På baggrund af kvalitative interviews med sociologi- og antropologistuderende undersøger vi de studerendes opfattelser af forholdet mellem deres universitetsstudier og det fremtidige arbejdsmarked. Især ser vi på hvilke elementer af deres uddannelse, de studerende opfatter som relevante, herunder hvilken form for læring, de tror, vil være nyttig med hensyn til mulige jobfunktioner, de vil komme til at udfylde på et fremtidigt arbejdsmarked.
AB - Det seneste årti har oplevet et stærkt fokus fra politikernes side på den praktiskerelevans af universitetsuddannelser, og dette fokus har ofte været baseret på ensnæver forståelse af 'praktisk relevans’ som jobspecifikke kompetencer. Men etsvar på spørgsmålet om, hvad der udgør jobspecifikke kompetencer, forudsætter en evne til at se ind i fremtiden og se, hvad det fremtidige arbejdsmarked vil kræve af studerende. Imidlertid tyder nyere uddannelsesforskning på, at de relevante, jobspecifikke kompetencer rettet mod behovene på arbejdsmarkedet bør fokusere på 'eksistentiel uddannelse’ snarere end jobspecifikke og snævert skræddersyede færdigheder. På baggrund af kvalitative interviews med sociologi- og antropologistuderende undersøger vi de studerendes opfattelser af forholdet mellem deres universitetsstudier og det fremtidige arbejdsmarked. Især ser vi på hvilke elementer af deres uddannelse, de studerende opfatter som relevante, herunder hvilken form for læring, de tror, vil være nyttig med hensyn til mulige jobfunktioner, de vil komme til at udfylde på et fremtidigt arbejdsmarked.
UR - http://ojs.statsbiblioteket.dk/index.php/dut/article/view/22066
M3 - Tidsskriftartikel
VL - 11
SP - 104
EP - 112
JO - Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift
JF - Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift
SN - 1901-5089
IS - 20
ER -
ID: 163053695