Universitetsudannelsens relevans i samfundsvidenskabelige studerendes perspektiv

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Standard

Universitetsudannelsens relevans i samfundsvidenskabelige studerendes perspektiv. / Skardhamar, Laura Perez; Baarts, Charlotte.

I: Dansk Universitetspaedagogisk Tidsskrift, Bind 11, Nr. 20, 2016, s. 104-112.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Harvard

Skardhamar, LP & Baarts, C 2016, 'Universitetsudannelsens relevans i samfundsvidenskabelige studerendes perspektiv', Dansk Universitetspaedagogisk Tidsskrift, bind 11, nr. 20, s. 104-112.

APA

Skardhamar, L. P., & Baarts, C. (2016). Universitetsudannelsens relevans i samfundsvidenskabelige studerendes perspektiv. Dansk Universitetspaedagogisk Tidsskrift, 11(20), 104-112.

Vancouver

Skardhamar LP, Baarts C. Universitetsudannelsens relevans i samfundsvidenskabelige studerendes perspektiv. Dansk Universitetspaedagogisk Tidsskrift. 2016;11(20):104-112.

Author

Skardhamar, Laura Perez ; Baarts, Charlotte. / Universitetsudannelsens relevans i samfundsvidenskabelige studerendes perspektiv. I: Dansk Universitetspaedagogisk Tidsskrift. 2016 ; Bind 11, Nr. 20. s. 104-112.

Bibtex

@article{6b6241a0c34648a7aed4205920ca42ca,
title = "Universitetsudannelsens relevans i samfundsvidenskabelige studerendes perspektiv",
abstract = "Det seneste {\aa}rti har oplevet et st{\ae}rkt fokus fra politikernes side p{\aa} den praktiskerelevans af universitetsuddannelser, og dette fokus har ofte v{\ae}ret baseret p{\aa} ensn{\ae}ver forst{\aa}else af 'praktisk relevans{\textquoteright} som jobspecifikke kompetencer. Men etsvar p{\aa} sp{\o}rgsm{\aa}let om, hvad der udg{\o}r jobspecifikke kompetencer, foruds{\ae}tter en evne til at se ind i fremtiden og se, hvad det fremtidige arbejdsmarked vil kr{\ae}ve af studerende. Imidlertid tyder nyere uddannelsesforskning p{\aa}, at de relevante, jobspecifikke kompetencer rettet mod behovene p{\aa} arbejdsmarkedet b{\o}r fokusere p{\aa} 'eksistentiel uddannelse{\textquoteright} snarere end jobspecifikke og sn{\ae}vert skr{\ae}ddersyede f{\ae}rdigheder. P{\aa} baggrund af kvalitative interviews med sociologi- og antropologistuderende unders{\o}ger vi de studerendes opfattelser af forholdet mellem deres universitetsstudier og det fremtidige arbejdsmarked. Is{\ae}r ser vi p{\aa} hvilke elementer af deres uddannelse, de studerende opfatter som relevante, herunder hvilken form for l{\ae}ring, de tror, vil v{\ae}re nyttig med hensyn til mulige jobfunktioner, de vil komme til at udfylde p{\aa} et fremtidigt arbejdsmarked.",
author = "Skardhamar, {Laura Perez} and Charlotte Baarts",
year = "2016",
language = "Dansk",
volume = "11",
pages = "104--112",
journal = "Dansk Universitetsp{\ae}dagogisk Tidsskrift",
issn = "1901-5089",
publisher = "Syddansk Universitetsforlag",
number = "20",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Universitetsudannelsens relevans i samfundsvidenskabelige studerendes perspektiv

AU - Skardhamar, Laura Perez

AU - Baarts, Charlotte

PY - 2016

Y1 - 2016

N2 - Det seneste årti har oplevet et stærkt fokus fra politikernes side på den praktiskerelevans af universitetsuddannelser, og dette fokus har ofte været baseret på ensnæver forståelse af 'praktisk relevans’ som jobspecifikke kompetencer. Men etsvar på spørgsmålet om, hvad der udgør jobspecifikke kompetencer, forudsætter en evne til at se ind i fremtiden og se, hvad det fremtidige arbejdsmarked vil kræve af studerende. Imidlertid tyder nyere uddannelsesforskning på, at de relevante, jobspecifikke kompetencer rettet mod behovene på arbejdsmarkedet bør fokusere på 'eksistentiel uddannelse’ snarere end jobspecifikke og snævert skræddersyede færdigheder. På baggrund af kvalitative interviews med sociologi- og antropologistuderende undersøger vi de studerendes opfattelser af forholdet mellem deres universitetsstudier og det fremtidige arbejdsmarked. Især ser vi på hvilke elementer af deres uddannelse, de studerende opfatter som relevante, herunder hvilken form for læring, de tror, vil være nyttig med hensyn til mulige jobfunktioner, de vil komme til at udfylde på et fremtidigt arbejdsmarked.

AB - Det seneste årti har oplevet et stærkt fokus fra politikernes side på den praktiskerelevans af universitetsuddannelser, og dette fokus har ofte været baseret på ensnæver forståelse af 'praktisk relevans’ som jobspecifikke kompetencer. Men etsvar på spørgsmålet om, hvad der udgør jobspecifikke kompetencer, forudsætter en evne til at se ind i fremtiden og se, hvad det fremtidige arbejdsmarked vil kræve af studerende. Imidlertid tyder nyere uddannelsesforskning på, at de relevante, jobspecifikke kompetencer rettet mod behovene på arbejdsmarkedet bør fokusere på 'eksistentiel uddannelse’ snarere end jobspecifikke og snævert skræddersyede færdigheder. På baggrund af kvalitative interviews med sociologi- og antropologistuderende undersøger vi de studerendes opfattelser af forholdet mellem deres universitetsstudier og det fremtidige arbejdsmarked. Især ser vi på hvilke elementer af deres uddannelse, de studerende opfatter som relevante, herunder hvilken form for læring, de tror, vil være nyttig med hensyn til mulige jobfunktioner, de vil komme til at udfylde på et fremtidigt arbejdsmarked.

UR - http://ojs.statsbiblioteket.dk/index.php/dut/article/view/22066

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 11

SP - 104

EP - 112

JO - Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift

JF - Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift

SN - 1901-5089

IS - 20

ER -

ID: 163053695